B-17G, Nová Bošáca, SR

Letoun: B-17G, č. 473, 2. bombardovací skupina, 20. peruť

Nickname: „My Baby“

S/N: 42-31473

Místo dopadu: Bošáca, Predbošáčky u Nové Bošácy, Slovensko

 

Posádka letounu
Funkce Jméno Pochován/zajat
První pilot: 2/Lt. Robert O. McCloskey zajat
Druhý pilot: 2/Lt. Harold W. Helveston † Brno
Bombometčík: F/O Willard P. Netzley zajat
Přední střelec: Sgt. John J. Curran zajat
Palubní mechanik: S/Sgt. James A. Jones zajat
Radiooperátor: S/Sgt. Edwin R. Everett † Bošáca
Pravý boční střelec: Sgt. Charles A. Munden † Bošáca
Levý boční střelec: S/Sgt. Harold Schirmer † Bošáca
Spodní střelec: Sgt. Luther L. Durrette † Slavičín
Zadní střelec: Sgt. Elmer J. Pruitt † Bošáca

 

Zachránili se čtyři letci – Robert O. McCloskey, Willard P. Netzley, John J. Curran, James A. Jones, zahynulo šest letců – Harold W. Helveston, Luther L. Durrette, Charles A. Munden, Harold Schirmer, Elmer J. Pruitt, Edwin E. Everett

První zásahy dostala létající pevnost na levé části letky. Již při první salvě provrtaly střely z kulometů zadní část letadla a zabily spodního střelce. Zadní střelec byl těžce zraněn. Granát, který explodoval, vytrhl v trupu velkou díru a usmrtil radiotelegrafistu, který byl v tu dobu u kulometu v horní věži, a oba boční střelce. Své schytaly i výškové stabilizátory a tak letoun, jehož tři motory byly v plamenech, rychle klesal. Další granát zapálil palubní desku i kombinézu druhého pilota. Výbuch omráčil palubního inženýra, který spadl na podlahu pilotní kabiny.  Bombometčík se marně snažil odhodit bomby, aby letcům uvolnil místo v pumovnici k opuštění již ztraceného stroje. Pilot dal pokyn vyskočit. Zoufale křičel do interkomu, a držel letadlo ve vzduchu, aby dal ostatním šanci k záchraně.

Druhý pilot silou vůle opustil svoji sedačku a soukal se k bočnímu nouzovému východu, kudy mu bombometčík s předním střelcem pomohli vyskočit, aby jej vzápětí následovali. Inženýr se probíral z bezvědomí, ale zůstával v šoku ležet.

Pilot zanechal marné snahy o řízení zničeného stroje a opustil svoji sedačku.  Když se otočil, narazil na nyní už bezvládného palubního inženýra. Požár v pumovnici uvolnil zaseklý mechanismus a bomby opustily letadlo, které rázem přišlo do vývrtky a padalo k zemi. V posledních možných sekundách dokázal první pilot připnout padák palubnímu inženýrovi a když jej vystrčil z letadla, vyskočil za ním.

Těžce popálený druhý pilot zemřel v brněnské nemocnici za pár dnů na to. První pilot, palubní mechanik, bombometčík a přední střelec se zachránili  a byli zajati Němci. Zbytek války strávili v zajateckých táborech. Zbývajících pět členů posádky zahynulo.

Německé střely zasáhly letoun do střední části trupu a do motorů, které začaly hořet. Požár postupně zachvátil pilotní kabinu i prostor pumovnice, z níž se nepodařilo odhodit  bomby. Proto vydal  první pilot  Robert McCloskey rozkaz k opuštění paluby. To se povedlo pouze pěti letcům. Ostatní zůstali v hořícím stroji, který se řítil ve vývrtce k zemi a vzápětí explodovaly palivové nádrže i bomby.  Hořící trosky dopadly na Slovensko do bukového lesa poblíž obce Bošáca. Poblíž trosek nalezli místní občané těla čtyř mrtvých letců Sgt. Mundena, S/Sgt. Everetta, S/Sgt. Schirmera a Sgt. Pruitta. Pohřbili je na hřbitově v Bošáci. Pátým zahynulým byl Sgt. Durrett, jehož tělo bylo nalezeno u Vyškovce na moravské straně hranice a byl pohřben 31. srpna 1944 ve Slavičíně.

Velitel letounu 2/Lt. Robert Mc Closkey utrpěl značné popáleniny. Byl zajat u Vyškovce a převezen nejprve do nemocnice v Kroměříži a pak do Brna. Zde se setkal i se svým druhým pilotem 2/Lt. Haroldem  W. Helvestonem. Ten však svým rozsáhlým zraněním  dne 2. září 1944 v 7 hodin a 45 minut podlehl. Byl pohřben na Ústředním hřbitově v Brně.

V zajetí skončili palubní mechanik S/Sgt. Jones, kterému se podařilo přejít na Slovensko, kde se dostal do rukou četníků. Byl převezen do bratislavské nemocnice a pak do výslechového centra ve Frankfurtu nad Mohanem. Přední střelec Sgt. Curran byl Němci zadržen  na Vyškovci. Bombometčík F/O Netzley přečkal noc po seskoku v lese. Druhý den se setkal s navigátorem 2/Lt. McVeyem z posádky letounu číslo 885. Oba je po přechodu na Slovensko zadržela slovenská pohraniční hlídka, aby se brzy na to stali německými zajatci.

Zdroj: Vzpomínky na neznámé letce, Jan Mahr, ISBN 978-903030-6-5